Aroma Tech

Jag fick ett lustigt telefonsamtal på söndagkväll typ 19.30.
En kvinna som ringde från skyddat nummer, presenterade sig vid namn, och sa att hon ringde från ett företag som hette Aroma Tech.
-Du har blivit utvald att få en gratis rengöring. Det är så att vi har varit hemma hos Ida Södergren och städat, och hon fick välja några stycken att ge en gratis rengöring, och då valde hon bland annat dig. Visst stämmer det att du känner Ida Södergren?
-Eh.. Jo det gör jag?..
-Ja, då får du välja mellan en möbelrengöring, mattrengöring eller sängrengöring?

Jag fattade typ ingenting. Vaddå, skulle de komma hem till oss och bara städa? eller vad? Jag frågade en del lite skeptiska frågor. Typ vad är haken?
-Nej, det är ingen hake. Det är kostnadsfritt och bindningsfritt, vi gör det i reklamsyfte.
Jag typ frågade lite mer, lät lite mer skeptisk, och tillslut sa hon att hon skulle återkomma så jag fick fundera.

Så fort vi la på skickade jag iväg ett sms till Ida. Frågade om det stämde att de hade varit hos henne. Och nej, det gjorde det så klart inte. Hon hade ingen aning om vad det var för företag. Vi gick in på deras hemsida och kollade lite. Det är tydligen ett sånt företag där försäljarna har förhandsbokade möten med kunder, bokade via referenser.
Men att använda en referens, i detta fall Ida, som inte ens har varit i kontakt med företaget kan väl inte vara lagligt? Hur vet de att vi känner varann? Kollar upp det på typ facebook eller? Kan man stämma nån för att man använt ens namn på det sätt som de gjorde? Det blev iaf Ida lite sugen på att veta, för hon tyckte ju det var skumt att nån använder hennes namn utan att hon vet om det.

Berättade för Veronica på jobbet om detta. Hon hade tydligen också blivit uppringd av det där företaget. Referensen i det fallet stämde; de hade varit och städat hemma hos dem.
Grejen var bara att alla tider de kunde komma hem och göra en rengöring var typ mellan 20-22 på kvällen, eller typ nån gång mitt på dagen, vilket inte passar så bra för en heltidsarbetande småbarnsfamilj. Lite skumma tider alltså. Sen hade det tydligen funnit nån hake också. För på nåt sätt skulle det kosta nåt lika fullt, hade det kommit fram när de varit och städat hos deras Veronicas referenser.
Så om nån ringer från Aroma Tech; lite inte på dom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0